5 listopada 2023 r., odszedł do Niebiańskiej Eskadry zasłużony dla środowiska lotniczego KOLEGA i PRZYJACIEL Lesław Karnst – współtwórca chwały światowego sukcesu polskiego lotnictwa agro. Wysoce kompetentny inżynier lotniczy i manager, dzięki któremu rzesza polskich pilotów agro miała okazję doskonalić swój kunszt lotniczy pod niebami Afryki, Azji, Dalekiego Wschodu i Ameryki Południowej.
Żegnaj DROGI KOLEGO I PRZYJECIELU.
RIP.
Urodził się 11 czerwca 1939 roku w Bolechowie w pobliżu Stryja (obecnie Ukraina). Po ukończeniu szkoły podstawowej, następnie Liceum Ogólnokształcącego w Przemyślu w 1956 roku podjął studia na Wydziale Lotniczym Politechniki Warszawskiej. Mimo intensywnego programu studiów w 1958 roku odbył szkolenie spadochronowe i szybowcowe w Aeroklubie Rzeszowskim.
Po ukończeniu studiów w 1967 roku rozpoczął pracę na Wydziale Prób i Badań w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego Warszawa-Okęcie. Sumienny pracownik, wnikliwy analityk i badacz zyskał szybko uznanie lotniczej społeczności, czego wyrazem było kierowanie przez niego Wydziałem w latach 1969-1983. Często wyjeżdżał za granicę w celu prowadzenia prób wyrobów WSK-Okęcie w ZSRR czy do Francji w ramach zakupionej licencji na produkcję francuskich samolotów w Polsce. Byt też szefem technicznym kontraktów agrolotniczych podpisanych z Sudanem.
Od 1983 roku pracował w Zakładzie Usług Agrolotniczych Państwowych Zakładów Lotniczych Warszawa-Okęcie jako główny specjalista ds. technicznych. Wielokrotnie brał udział w przygotowaniu i realizacji kontraktów zagranicznych jako ich kierownik w Sudanie, Iranie i NRD. Uczestniczył także w wyjazdach związanych z odbiorem remontowanych samolotów w ZSRR i na Węgrzech, z zawieraniem kontraktów na usługi czy w spotkaniach zagraniczny ekspertów technicznych (Węgry, Kuba, NRD).
W 1991 roku zorganizował dział usług kurierskich Federal Express na podstawie kontraktu podpisanego z PZL Okęcie i kierował nim. W 1993 roku uczestniczył w tworzeniu działu usług czarterowych, którym także później kierował, używającego amerykańskich samolotów pasażerskich Fairchild Metro do lotów pasażerskich i transportu przesyłek dla firmy kurierskiej TNT, Od 1994 roku pracował w międzynarodowej firmie – spedycji lotniczej RGW Express, pełniąc do 2004 roku obowiązki jej dyrektora. W tym też roku przeszedł na emeryturę i zajął się pracą społeczną. Organizował ogólnopolskie zjazdy agro lotników. Działał także w Warszawskim Klubie Seniorów Lotnictwa, początkowo jako Wiceprezes, następnie został jego Prezesem. Był autorem i redaktorem książek, m.in.: Polskie skrzydła nad Sudanem (2008), Wspomnienia agro lotników (2011), Afrykańskie podboje agro lotników (2017).
W 2011 roku był organizatorem cieszącej się dużym zainteresowaniem ekspozycji polskich samolotów rolniczych w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie oraz w 2014 roku największej w kraju wystawy w Muzeum Narodowym Rolnictwa w Szreniawie koło Poznania.
Odznaczenia: Złoty i Srebrny Krzyż Zasługi, srebrny i brązowy medal „Za Zasługi dla Obronności Kraju”, nagroda Błękitne Skrzydła.
Źródło: dlapilota.pl