Szanowne Koleżanki i Koledzy,
Nie minął jeszcze miesiąc, odkąd objąłem stanowisko Prezesa Aeroklubu Polskiego, a już przyszło mi się zmierzyć ze sprawami wymagającymi natychmiastowej reakcji i podjęcia trudnych decyzji. Jedną z takich spraw jest funkcjonowanie Centralnej Szkoły Szybowcowej AP w Lesznie, a w szczególności wykonywanie czynności związanych z zarządzaniem tamtejszym lotniskiem.
Na wszystkich lotniskach, gdzie Aeroklub Polski (lub w jego imieniu spółka Aero Partner) pełni rolę zarządzającego lotniskiem, nastąpił podział obowiązków na takie, które muszą być wykonywane bezpośrednio na lotnisku i takie, które są związane z aktualizacją dokumentacji lotniskowej i współpracą z urzędami lotniczymi. Przyjęty model podziału obowiązków pomiędzy Aeroklubami Regionalnymi a Aeroklubem Polskim funkcjonuje już od kilku lat i jak dotąd zdaje egzamin. Jednym z pozytywnych przykładów na skuteczność takiej formy działań może być realizowana modernizacja lotniska Białystok-Krywlany, gdzie przy współpracy AP z Aeroklubem Białostockim pozyskano olbrzymie środki publiczne na przebudowę lotniska.
Lotnisko w Lesznie nie wpisuje się w opisany wyżej model. Główny użytkownik, którym jest Aeroklub Leszczyński nie wypełnia żadnych obowiązków związanych z zarządzaniem lotniskiem. Zobowiązania wykonywała dotąd Centralna Szkoła Szybowcowa. Nowy Zarząd i Rada Szkoły wspólnie ocenili, że kondycja tej organizacji jest katastrofalna. Fakt ten dotychczas był skutecznie ukrywany, co mam nadzieję będzie przedmiotem kontroli Komisji Rewizyjnej. Stan organizacyjny CSS Leszno, a w szczególności brak przeszkolonych pracowników z uprawnieniami, nie pozwala na bezpieczną i zgodną z przepisami eksploatację lotniska. Główny użytkownik – Aeroklub Leszczyński – jak dotąd odmawia przyjęcia na siebie tych obowiązków. Taki stan rzeczy może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych. Na uporządkowanie tej sytuacji potrzeba czasu, a tymczasem właśnie zaczyna się sezon lotniczy. Kierując się wyłącznie bezpieczeństwem wszystkich użytkowników lotniska, jestem zmuszony podjąć decyzję o czasowym ograniczeniu wykonywania operacji lotniczych na lotnisku EPLS Strzyżewice. Ograniczenie zostanie zdjęte natychmiast po ustanowieniu struktur zarządczych. Wyrażam głęboką nadzieję, że nastąpi to szybko i przy współudziale oraz zaangażowaniu Aeroklubu Leszczyńskiego.
Jerzy Makula
Prezes Aeroklubu Polskiego