• FAI
  • MSiT
GLLOB AP GOBLL APCSS CSSGSSGSSAeropartner Aeropartner
No Result
View All Result
GLLOB AP
Aeroklub Polski logo
  • Dyscypliny
    • Komisje Specjalnościowe FAI
      • General Air Sport Commission (CASI)
      • Aerobatics Commission (CIVA)
      • Aeromodelling Commission (CIAM)
      • Amateur-Built & Experimental Aircraft Commission (CIACA)
      • Astronautic Records Commission (ICARE)
      • Ballooning Commission (CIA)
      • General Aviation Commission (GAC)
      • International Gliding Commission
      • Hang Gliding and Paragliding Commission
      • Microlight and Paramotor Commission (CIMA)
      • Parachuting Commission (IPC)
      • Rotorcraft Commission (CIG)
      • Environmental Commission (EnvC)
      • Medico-physiological Commission (CIMP)
    • Akrobacja
    • Balony
    • Lotnie i paralotnie
    • Mikroloty
    • Modelarstwo
    • Samoloty
    • Spadochrony
    • Szybowce
    • Śmigłowce
  • Aeroklub Polski
    • Biuro AP
    • O Aeroklubie Polskim
      • Misja AP
      • Historia AP
    • Struktura AP
      • Kongres AP
        • Uchwały Walnych Zgromadzeń/Kongresów
      • Zarząd AP
      • Komisja Rewizyjna AP
        • Skład Komisji Rewizyjnej AP
      • Rada Seniorów Lotnictwa
    • OPP
    • Media o nas
    • Materiały do pobrania
  • Działalność sportowa
    • Licencje
      • Licencje sportowe
      • Licencje klubów sportowych
      • FAI Sporting Licence
      • Licencje trenerów sportowych
      • Karty IPPI
    • Nasi mistrzowie
    • Kadra Narodowa
    • Kadra współpracująca
    • Kalendarz wydarzeń
    • Wydarzenia FAI
    • Akcje szkoleniowe z dotacją MSiT
  • Działalność lotnicza
    • Szkolenia lotnicze
    • Lotniska
  • Kontakt
Aeroklub Polski
  • Dyscypliny
    • Komisje Specjalnościowe FAI
      • General Air Sport Commission (CASI)
      • Aerobatics Commission (CIVA)
      • Aeromodelling Commission (CIAM)
      • Amateur-Built & Experimental Aircraft Commission (CIACA)
      • Astronautic Records Commission (ICARE)
      • Ballooning Commission (CIA)
      • General Aviation Commission (GAC)
      • International Gliding Commission
      • Hang Gliding and Paragliding Commission
      • Microlight and Paramotor Commission (CIMA)
      • Parachuting Commission (IPC)
      • Rotorcraft Commission (CIG)
      • Environmental Commission (EnvC)
      • Medico-physiological Commission (CIMP)
    • Akrobacja
    • Balony
    • Lotnie i paralotnie
    • Mikroloty
    • Modelarstwo
    • Samoloty
    • Spadochrony
    • Szybowce
    • Śmigłowce
  • Aeroklub Polski
    • Biuro AP
    • O Aeroklubie Polskim
      • Misja AP
      • Historia AP
    • Struktura AP
      • Kongres AP
        • Uchwały Walnych Zgromadzeń/Kongresów
      • Zarząd AP
      • Komisja Rewizyjna AP
        • Skład Komisji Rewizyjnej AP
      • Rada Seniorów Lotnictwa
    • OPP
    • Media o nas
    • Materiały do pobrania
  • Działalność sportowa
    • Licencje
      • Licencje sportowe
      • Licencje klubów sportowych
      • FAI Sporting Licence
      • Licencje trenerów sportowych
      • Karty IPPI
    • Nasi mistrzowie
    • Kadra Narodowa
    • Kadra współpracująca
    • Kalendarz wydarzeń
    • Wydarzenia FAI
    • Akcje szkoleniowe z dotacją MSiT
  • Działalność lotnicza
    • Szkolenia lotnicze
    • Lotniska
  • Kontakt
Aeroklub Polski

Nie żyje Mirosław Hermaszewski – pierwszy Polak, który był w kosmosie

13/12/2022
w Aktualności, Działalność lotnicza

W wieku 81 lat zmarł generał Mirosław Hermaszewski – pierwszy i jak na razie jedyny Polak, który odbył lot kosmiczny. Niemal od początku swojej kariery był związany z Aeroklubem.

Mirosław Hermaszewski urodził się 15 września 1941 roku w Lipnikach na Wołyniu w patriotycznej rodzinie znanej tam z działalności niepodległościowej, oświatowej i społecznej. Tam, na ziemi przodków utracił ojca i wielu krewnych. Jako niemowlę uniknął śmierci. Po wojnie w ramach tzw. repatriacji rodzina została przesiedlona do Wołowa na Dolnym Śląsku. Tam Mirosław rozpoczął naukę.

Pierwsze kroki w Aeroklubie

Od najmłodszych lat przejawiał zainteresowania lotnictwem. Był zręcznym modelarzem samoukiem, tej pasji poświęcał każdą wolną chwilę. W 1960 r. w Aeroklubie Wrocławskim przeszedł kurs pilotażu szybowcowego. Latał na lotniskach w Oleśnicy, Jeżowie Sudeckim, na Żarze w Beskidach i w Lisich Kątach. W 1961 r. w Grudziądzu ukończył kurs pilotażu samolotowego i jesienią rozpoczął naukę w wymarzonej Szkole Orląt w Dęblinie jako kandydat na pilota myśliwskiego. Szkołę lotniczą ukończył 22 marca 1964 r., jako prymus otrzymał stopień podporucznika i zdobył jednocześnie kwalifikację pilota samolotów odrzutowych 3. klasy. Już po dwóch latach służby w pułku lotniczym w Poznaniu uzupełnił swoje umiejętności do poziomu 1. klasy na samolocie MiG-17, wkrótce opanował pilotowanie naddźwiękowego myśliwca MiG-21 (o prędkości 2.05 M). W 1971 r. ukończył w Rembertowie Akademię Sztabu Generalnego, po czym kontynuował służbę jako dowódca eskadry w Słupsku, w Gdyni (Babie Doły) był zastępcą dowódcy pułku. We Wrocławiu dowodził 11. pułkiem myśliwców i z tego stanowiska trafił do grupy kandydatów na kosmonautów.

Wpis z Księgi Pamiątkowej Aeroklubu Polskiego
Wpis z Księgi Pamiątkowej Aeroklubu Polskiego

Osiem dni w kosmosie i rekordy FAI

Po wnikliwej selekcji kandydatów rozpoczął przygotowania do lotu kosmicznego w Gwiezdnym Miasteczku. 27 czerwca 1978 r., jako inżynier pokładowy wystartował wraz z Rosjaninem Piotrem Klimukiem z kosmodromu Bajkonur do lotu w kosmos na statku Sojuz-30. Załoga połączyła się ze stacją orbitalną Salut-6 i na jej pokładzie wykonano zaplanowany program naukowy. Lądowanie nastąpiło 5 lipca w Kazachstanie. Lot trwał 8 dni, dokonano 126 okrążeń ziemi. Przy okazji ustanowiono kilka rekordów Polski (zatwierdzonych przez FAI – Międzynarodową Federację Lotniczą) m.in. wysokości – 363 km; prędkości lotu – 28 tyś km/h; tj., ok. 8 km/s; długotrwałości lotu – 190 godzin 03 minuty i 04 sekundy; zasięgu lotu orbitalnego 5.273.257 km i inne. Po locie kosmicznym Mirosław Hermaszewski podjął służbę w Sztabie Generalnym WP.

W późniejszych latach…

Po ukończeniu kolejnej Akademii (WAGSz w Moskwie) był zastępcą dowódcy Korpusu Obrony Powietrznej, a kolejno komendantem Dęblińskiej Szkoły Orląt – na tym samym stanowisku otrzymał nominację generalską, po czym powierzono mu obowiązki zastępcy dowódcy Wojsk Lotniczych i OP. Od 1979 roku Członek Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN. Jest także założycielem i członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Uczestników Lotów Kosmicznych (ASE-Association of Space Explorers, od 1985r.), a w latach 1966-2000 i od 2006 roku do chwili obecnej Członkiem Komitetu Wykonawczego ASE. Był także prezesem Polskiego Towarzystwa Astronautycznego 1986-1990 i przewodniczącym Krajowej Rady Lotnictwa 1998-2000.

W czasie 40-letniej służby w Lotnictwie Mirosław Hermaszewski latał na wielu typach szybowców i samolotów o napędzie tłokowym CSS-13, T3-8 Bies i odrzutowych typu MiG-15, MiG-17 i MiG-21 różnych wersji i modyfikacji oraz na TS-11 „Iskra” i PZL-130 „Orlik”. Wykonywał też loty zapoznawcze na samolotach bojowych innych Państw m.in. na F-16, F18, Mirage 2000-5, SU-27. Ostatni lot pożegnalny odbył na pokładzie myśliwca MiG-29UB, 5 października 2005 r. Za lot kosmiczny odznaczony Orderem Krzyża Grunwaldu I kl., Medalem Polskiej Akademii Nauk im. Mikołaja Kopernika „za wybitne zasługi dla Nauki Polskiej (nr 137), Złotą gwiazdą Bohaterów ZSRR, Orderem Uśmiechu, a później Krzyżem Komandorskim Orderem Odrodzenia Polski, Orderem im. Jurija Gagarina – „Za szczególne zasługi w rozwoju światowej Kosmonautyki” (nr 29) i Medalem od Prezydenta Rosji „Za zasługi w opanowaniu Kosmosu” (nr 43). Mirosław Hermaszewski jest honorowym obywatelem kilku miast w kraju i za granicą.

Łącznie w powietrzu spędził za sterami 2047 godzin i 47 minut, wykonał 3473 starty i lądowania. Ma na koncie 10 skoków spadochronowych – wszystkie treningowe. W ostatnich latach okazyjnie latał na samolotach sportowych i szybowcach.

Aeroklub Polski: to ogromna strata dla nas. Przekazujemy najszczerszy wyrazy współczucia rodzinie i przyjaciołom, których tak wielu miał także w naszym aeroklubowym środowisku.

 

Źródło: hermaszewski.com 

Tagi: aeroklub polskihermaszewskilot w kosmos
Podaruj 1%

Aktualności

Rekordowy rok medalowy w Aeroklubie Polskim

18/01/2023

Od 2023 roku możemy bardziej wesprzeć lotnictwo sportowe! Zamiast 1% można przekazać 1,5% swojego podatku

16/01/2023

Konkurs Młodych Artystów FAI 2023

07/01/2023
No Result
View All Result
  • Home
  • Aeroklub Polski
  • Działalność sportowa
  • Działalność lotnicza
  • Kontakt

© 1999-2023 Aeroklub Polski. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Polityka prywatności. Wsparcie Creoz Studio.

  • Dyscypliny
    • Komisje Specjalnościowe FAI
      • General Air Sport Commission (CASI)
      • Aerobatics Commission (CIVA)
      • Aeromodelling Commission (CIAM)
      • Amateur-Built & Experimental Aircraft Commission (CIACA)
      • Astronautic Records Commission (ICARE)
      • Ballooning Commission (CIA)
      • General Aviation Commission (GAC)
      • International Gliding Commission
      • Hang Gliding and Paragliding Commission
      • Microlight and Paramotor Commission (CIMA)
      • Parachuting Commission (IPC)
      • Rotorcraft Commission (CIG)
      • Environmental Commission (EnvC)
      • Medico-physiological Commission (CIMP)
    • Akrobacja
    • Balony
    • Lotnie i paralotnie
    • Mikroloty
    • Modelarstwo
    • Samoloty
    • Spadochrony
    • Szybowce
    • Śmigłowce
  • Aeroklub Polski
    • Biuro AP
    • O Aeroklubie Polskim
      • Misja AP
      • Historia AP
    • Struktura AP
      • Kongres AP
      • Zarząd AP
      • Komisja Rewizyjna AP
      • Rada Seniorów Lotnictwa
    • OPP
    • Media o nas
    • Materiały do pobrania
  • Działalność sportowa
    • Licencje
      • Licencje sportowe
      • Licencje klubów sportowych
      • FAI Sporting Licence
      • Licencje trenerów sportowych
      • Karty IPPI
    • Nasi mistrzowie
    • Kadra Narodowa
    • Kadra współpracująca
    • Kalendarz wydarzeń
    • Wydarzenia FAI
    • Akcje szkoleniowe z dotacją MSiT
  • Działalność lotnicza
    • Szkolenia lotnicze
    • Lotniska
  • Kontakt
No Result
View All Result

Aeroklub Polski. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Polityka prywatności. Wsparcie Creoz Studio.