W siedzibie Aeroklubu Polskiego odbyły się warsztaty dotyczące projektu DART (Direct AiR Transport), realizowanego w ramach programu ARTES 20 IAP Europejskiej Agencji Kosmicznej. W spotkaniu wzięli udział reprezentanci Aeroklubów Regionalnych, przedstawiciele Zarządu Aeroklubu Polskiego, Prezes spółki Aero Partner oraz delegacja z MON.
Warsztaty z udziałem członków AP rozpoczęły się od zaprezentowania możliwości uzyskania dofinansowania na wdrożenie procedur GNSS na lotniskach aeroklubowych oraz przedstawienie szczegółów i fundamentów, na jakich opiera się projekt DART. Szczególną uwagę zwrócono na potencjalne zaangażowanie istniejącej infrastruktury oraz parametry realizacji przewozów w ramach opracowywanej koncepcji.
Przedstawiciele Aeroklubów Regionalnych, którzy przybyli na warsztaty przedstawili swoją ocenę projektu popartą ich wiedzą i codziennym doświadczeniem. Sporą część spotkania poświęcono na wymianę opinii o zagrożeniach, korzyściach oraz szansach udziału AR w tym programie.
Na spotkaniu obecni byli również przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej. Przy tej okazji z członkami AP omówiono między innymi strategię i plany rozwoju sieci lotnisk aeroklubowych.
O projekcie DART
Celem pierwszej fazy projekty DART jest analiza wykonalności wdrożenia Systemu Transportu Mały Samolotami opracowanego przez Instytut Lotnictwa w oparciu o istniejącą infrastrukturę i zasoby Aeroklubu Polskiego (lotniska, samoloty, piloci). Głównymi elementami tego systemu ma być powołanie certyfikowanego przewoźnika działającego w strukturze rozproszonej oraz wyposażenie lotnisk aeroklubowych w procedury podejściowe GNSS wspierane przez innowacyjne rozwiązanie Zdalny AFIS oraz serwis pogodowy. W przypadku pozytywnych rezultatów analizy, przewidywana jest faza pilotażowa a następnie pełne wdrożenie planowanego rozwiązania.
Projekt DART jest realizowany przez konsorcjum w składzie: ITTI sp. z o.o. (lider), Aeroklub Polski, Instytut Lotnictwa, oraz MLabs sp. z o.o.