• FAI
  • MSiT
GLLOB AP GOBLL APCSS CSSGSSGSSAeropartner Aeropartner
No Result
View All Result
GLLOB AP
Aeroklub Polski
  • Dyscypliny
    • Komisje Specjalnościowe FAI
      • General Air Sport Commission (CASI)
      • Aerobatics Commission (CIVA)
      • Aeromodelling Commission (CIAM)
      • Amateur-Built & Experimental Aircraft Commission (CIACA)
      • Astronautic Records Commission (ICARE)
      • Ballooning Commission (CIA)
      • General Aviation Commission (GAC)
      • International Gliding Commission
      • Hang Gliding and Paragliding Commission
      • Microlight and Paramotor Commission (CIMA)
      • Parachuting Commission (IPC)
      • Rotorcraft Commission (CIG)
      • Environmental Commission (EnvC)
      • Medico-physiological Commission (CIMP)
    • Akrobacja
    • Balony
    • Lotnie i paralotnie
    • Mikroloty
    • Modelarstwo
    • Samoloty
    • Spadochrony
    • Szybowce
    • Śmigłowce
  • Aeroklub Polski
    • Biuro AP
    • O Aeroklubie Polskim
      • Misja AP
      • Historia AP
    • Struktura AP
      • Kongres AP
        • Uchwały Walnych Zgromadzeń/Kongresów
      • Zarząd AP
      • Komisja Rewizyjna AP
        • Skład Komisji Rewizyjnej AP
      • Rada Seniorów Lotnictwa
    • OPP
    • Materiały do pobrania
  • Działalność sportowa
    • Licencje
      • Licencje sportowe
      • Licencje klubów sportowych
      • FAI Sporting Licence
      • Licencje trenerów sportowych
      • Karty IPPI
    • Nasi mistrzowie
    • Kadra Narodowa
    • Kadra współpracująca
    • Kalendarz wydarzeń
    • Wydarzenia FAI
    • Akcje szkoleniowe z dotacją MSiT
  • Działalność lotnicza
    • Szkolenia lotnicze
    • Lotniska
  • Kontakt
Aeroklub Polski
  • Dyscypliny
    • Komisje Specjalnościowe FAI
      • General Air Sport Commission (CASI)
      • Aerobatics Commission (CIVA)
      • Aeromodelling Commission (CIAM)
      • Amateur-Built & Experimental Aircraft Commission (CIACA)
      • Astronautic Records Commission (ICARE)
      • Ballooning Commission (CIA)
      • General Aviation Commission (GAC)
      • International Gliding Commission
      • Hang Gliding and Paragliding Commission
      • Microlight and Paramotor Commission (CIMA)
      • Parachuting Commission (IPC)
      • Rotorcraft Commission (CIG)
      • Environmental Commission (EnvC)
      • Medico-physiological Commission (CIMP)
    • Akrobacja
    • Balony
    • Lotnie i paralotnie
    • Mikroloty
    • Modelarstwo
    • Samoloty
    • Spadochrony
    • Szybowce
    • Śmigłowce
  • Aeroklub Polski
    • Biuro AP
    • O Aeroklubie Polskim
      • Misja AP
      • Historia AP
    • Struktura AP
      • Kongres AP
        • Uchwały Walnych Zgromadzeń/Kongresów
      • Zarząd AP
      • Komisja Rewizyjna AP
        • Skład Komisji Rewizyjnej AP
      • Rada Seniorów Lotnictwa
    • OPP
    • Materiały do pobrania
  • Działalność sportowa
    • Licencje
      • Licencje sportowe
      • Licencje klubów sportowych
      • FAI Sporting Licence
      • Licencje trenerów sportowych
      • Karty IPPI
    • Nasi mistrzowie
    • Kadra Narodowa
    • Kadra współpracująca
    • Kalendarz wydarzeń
    • Wydarzenia FAI
    • Akcje szkoleniowe z dotacją MSiT
  • Działalność lotnicza
    • Szkolenia lotnicze
    • Lotniska
  • Kontakt
Aeroklub Polski

Za nami 15. Ogólnopolskie Zawody Samolotowe im. Wacława Wieczorka

16/06/2020
in Aktualności, Działalność sportowa

Udał się nam powrót do sportowej lotniczej rzeczywistości. W dniach 13-16. czerwca br. w Aeroklubie Pomorskim na lotnisku w Toruniu odbyły się pierwsze w tym sezonie 15. Ogólnopolskie Zawody Samolotowe im. Wacława Wieczorka. Przedstawiamy relację z zawodów, przygotowaną przez Marcina Chrząszcza.

Pierwsze zawody na Pomorskiej ziemi w sezonie. Na pewno wyczekiwane przez wszystkich pilotów od dłuższego czasu. Zorganizowane w pierwszym możliwym terminie po zezwoleniu Ministerstwa Sportu na organizację imprez tego typu. Komisja Samolotowa chciała jak najszybciej przeprowadzić zawody, aby wrócić do normalnego cyklu treningów i przygotowań Kadry Narodowej w lataniu precyzyjnym.

Dwa dni przed zawodami – Trening

Toruń i jego okolice są pięknym miejscem do latania i o tym chyba wspominać nie trzeba. Każdy kto choć raz odwiedził lotnisko Aeroklubu Pomorskiego na pewno chętnie wspomina ilość zieleni widocznej z powietrza jak i wspaniałą panoramę miasta i płynącej Wisły.

Pierwsze trasy na rozruszanie po „śnie zimowym” nigdy nie należą do najprzyjemniejszych. Każdy z nas szuka swojego „rytmu”, stara się przywrócić pamięć mięśniową i odruchy, które w tym sporcie są kluczowe. Trasę precyzyjną zawsze rozpoczynamy godzinnym przygotowaniem mapy na sali. O dziwo w jej kreśleniu, też trzeba znaleźć swój rytm, aby przebiegało to sprawnie, mamy na to tylko godzinę. Gdy wszystko jest już policzone i wyrysujemy kreskę na mapie z opisanymi czasami, uczymy się zdjęć. Po dokładnie 1godz. i 15 min. startujemy i rozpoczynamy lot trwający 1,5 godziny.

Przez pierwsze dwa dni treningowe większość pilotów starała się wrócić do tych dobrych nawyków w powietrzu, wrócić do formy. Jedni popełniali głupie błędy w nawigacji, a inni już nawet na sali obliczeń (nawet aktualnemu Mistrzowi Świata Michałowi Wieczorkowi się to zdarzyło). Dobrze, że jest ten trening! Na pewno każdy z nas czuł lekką presje przed zawodami. Czy moja forma jest wystarczająca, aby polecić, nie zgubić się na trasie (mamy tylko mapę w skali 1:200 000) i dowieźć dobry wynik?

Pierwsza Trasa – Lecimy na Północ od Torunia

Route Plannerem był Andrzej Osowski, wieloletni były trener Kadry Narodowej, osoba bardzo doświadczona. Wielu z nas wiedziało, że można będzie spodziewać się ciekawych sztuczek.

Byłem jednym z ostatnich zawodników, który tego dnia poleciał na konkurencję. Po rozliczeniu mapy ze znalezionych obiektów i wydruku czasów z trasy, sędziowie wręczyli mi wynik. Ujrzałem 265 punktów karnych z czego 105 z czasów, a 160 z obserwacji (20 punktów karnych jest za jeden nieznaleziony obiekt, 3 punkty karne za każdą sekundę odchyłki od nakazanych czasów, około 20 obiektów do znalezienia, w tym znaki i zdjęcia). Był to dla mnie szok. Zwykle taki wynik oznacza środek stawki. Tym bardziej nie dowierzałem, gdy myślałem o swoim treningu, który najlepiej mi poszedł ze wszystkich. Gdy zrezygnowany wyszedłem z sali sędziowskiej, zobaczyłem miny innych pilotów. Każdy miał ogromne problemy na trasie. Trzymanie czasów oraz nawigacji było dużym wyzwaniem przy silnym wietrze (około 20kt), a obiekty były bardzo ciężkie do znalezienia. Dawno nie widziałem tak wysokich punktów karnych z jednej konkurencji u wszystkich zawodników. Andrzej Osowski zastosował też dobrze znane tricki starszym zawodnikom: dwa zdjęcia w tym samym miejscu, dwa znaki w tym samym miejscu. Często połączone z kontrolą czasu. Jeśli zawodnik na chwilę stracił czujność, na pewno na któryś z tych elementów omijał. Pierwszą trasę wygrał Michał Wieczorek, zaraz za nim Marcin Chrząszcz i Krzysztof Wieczorek.

Wieczorem tego samego dnia, zaplanowano dwa lądowania normalne. Na szczęście wiatr osłabł, lecz był na tyle mocny i boczny, że wynosił około 8 węzłów z małymi porywami. Dużo lądowań treningowych dnia poprzedniego dało rezultaty, bo większość poradziła sobie dobrze. Najlepszy okazał się doświadczony zawodnik Zbigniew Chrząszcz, a drugim junior Konrad Partyka. Marcin Skalik zamknął trójkę najlepszych.

Druga Trasa – Wschód

Każdy z czołówki spodziewał się mocnej rywalizacji i na pewno lepszych wyników. Wiatr osłabł, a 3 dni ciągłego latania dawały efekty. Piloci czuli się pewniej i ciężej było nas wszystkich zaskoczyć. Rozmieszczono 22 obiekty do znalezienia na trasie i 23 punkty kontroli czasu. Wszystko to na trasie liczącej 1 godz. i 18 min. Startowałem jako pierwszy i kłopoty nawigacyjne na pierwszym odcinku spowodowały karę 60 punktów w 5 minutach lotu, z 225 ogólnego wyniku. Michał Wieczorek, broniący pierwszego miejsca po pierwszym dniu, przywiózł 122 punktów. Najlepszym okazał się Krzysztof Wieczorek z 87 punktami karnymi. Dzięki najlepszemu wynikowi tego dnia awansował on w tabeli na drugie miejsce.

Zwyciężył Michał Wieczorek z wynikiem 349 punktów karnych. Na drugim miejscu uplasował się Krzysztof Wieczorek z 380 punktami. Czołówkę 3 najlepszych zamknął Marcin Chrząszcz z wynikiem 456 punktów.

Najlepszym juniorem, który odebrał Puchar Przechodni Wacława Wieczorka został Patryk Gąsior!

Pierwszy raz na zawodach startowali instruktorzy z Lot Flight Academy: Krzysztof Figiel  i Bartłomiej Tomczyk na pięknym Tecnamie. Zajęli 14. i 20. miejsce. Gratulujemy!

Następnymi zawodami precyzyjnymi są już niebawem Ogólnopolskie Zawody Samolotowe im. Zdzisława Dudzika, które odbędą się w pięknym miejscu w Kikitach w dniach 30.06.2020- 05.07.2020.

Zapraszamy wszystkich do spróbowania swoich sił. Bardziej doświadczeni koledzy piloci w ciągu dwóch dni treningowych przygotują każdego do ciekawych wyzwań latania precyzyjnego. Jeśli macie więcej pytań , zachęcamy do kontaktu komisjasamolotowa@gmail.com

Gratulujemy!
Źródło: mchrzaszcz.com
Podaruj 1%

Aktualności

Międzynarodowe Zawody Modeli Latających na Uwięzi w Wierzawicach

13/06/2025

Wernisaż wystawy „II Wszechpolski Konkurs Szybowcowy na Oksywiu (1925)” i konferencja na 100-lecie drugiego konkursu szybowcowego

11/06/2025

„Nasze włoskie latanie” – 10 lat projektu, który daje skrzydła osobom z niepełnosprawnościami

10/06/2025
No Result
View All Result
  • Home
  • Aeroklub Polski
  • Działalność sportowa
  • Działalność lotnicza
  • Kontakt

© 1999-2025 Aeroklub Polski. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Polityka prywatności. Wsparcie Creoz Studio.

  • Dyscypliny
    • Komisje Specjalnościowe FAI
      • General Air Sport Commission (CASI)
      • Aerobatics Commission (CIVA)
      • Aeromodelling Commission (CIAM)
      • Amateur-Built & Experimental Aircraft Commission (CIACA)
      • Astronautic Records Commission (ICARE)
      • Ballooning Commission (CIA)
      • General Aviation Commission (GAC)
      • International Gliding Commission
      • Hang Gliding and Paragliding Commission
      • Microlight and Paramotor Commission (CIMA)
      • Parachuting Commission (IPC)
      • Rotorcraft Commission (CIG)
      • Environmental Commission (EnvC)
      • Medico-physiological Commission (CIMP)
    • Akrobacja
    • Balony
    • Lotnie i paralotnie
    • Mikroloty
    • Modelarstwo
    • Samoloty
    • Spadochrony
    • Szybowce
    • Śmigłowce
  • Aeroklub Polski
    • Biuro AP
    • O Aeroklubie Polskim
      • Misja AP
      • Historia AP
    • Struktura AP
      • Kongres AP
      • Zarząd AP
      • Komisja Rewizyjna AP
      • Rada Seniorów Lotnictwa
    • OPP
    • Materiały do pobrania
  • Działalność sportowa
    • Licencje
      • Licencje sportowe
      • Licencje klubów sportowych
      • FAI Sporting Licence
      • Licencje trenerów sportowych
      • Karty IPPI
    • Nasi mistrzowie
    • Kadra Narodowa
    • Kadra współpracująca
    • Kalendarz wydarzeń
    • Wydarzenia FAI
    • Akcje szkoleniowe z dotacją MSiT
  • Działalność lotnicza
    • Szkolenia lotnicze
    • Lotniska
  • Kontakt
No Result
View All Result

Aeroklub Polski. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Polityka prywatności. Wsparcie Creoz Studio.