Decyzją Zarządu Aeroklubu Gliwickiego tegoroczne i każde kolejne zawody na celność lądowania będą imienia Jacka Marszałka, pilota, instruktora Aeroklubu Gliwickiego.
Jacek Marszałek swoją przygodę z lotnictwem rozpoczął w wieku 16 lat od szybowców. Był członkiem m.in. Szybowcowej Kadry Juniorów, a w późniejszych latach uczestniczył w licznych zawodach krajowych i międzynarodowych, w których niejednokrotnie wygrywał zajmując I i II miejsce.
W roku 1987 zdobył Diamenty za przelot po trasie o długości 500,339 km. Był etatowym pracownikiem Aeroklubu Gliwickiego, a w późniejszych czasach również instruktorem społecznym. Ale przede wszystkim był kapitanem w liniach lotniczych Eurolot S.A. i niezwykle doświadczonym pilotem oblatywaczem. Zapewne wielu z Was kojarzy takie szybowce jak SZD-56 Diana-1, MDM-1 Fox, SZD-54 Perkoz, SZD-55 Promyk, Swift oraz SZD-59 Acro – to szybowce, na których powstanie i rozwój miał wpływ, wykonując m.in. obloty.
Niemal wszyscy uwielbiamy i podziwiamy szybowiec SZD-51 Junior i wspaniale byłoby, gdybyście wsiadając do niego pamiętali, że także do niego dołożył swoją cegiełkę Jacek Marszalek.
Działalność sportowa
W 1979 roku w wieku 16 lat rozpoczął szkolenie szybowcowe w Aeroklubie Gliwickim. Już w 1981 roku uzyskał Srebrną Odznakę Szybowcową, w roku 1983 Złotą (nr 1360), w roku 1988 Złotą z trzema diamentami. W 1983 roku po raz pierwszy został zakwalifikowany do Szybowcowej Kadry Juniorów[2]. Przeszedł też przeszkolenie samolotowe (1985 – licencja pilota turystycznego).
Od roku 1986 udzielał się w Aeroklubie Gliwickim jako instruktor, a od 1 czerwca 1987 roku rozpoczął pracę jako instruktor sekcji szybowcowej[3]. W latach 1987–1993 pracował na pełnym etacie w AGl. Uczestniczył z sukcesem w wielu zawodach i imprezach lotniczych, aktywnie społecznie działał w zarządzie sekcji szybowcowej oraz zarządzie Aeroklubu Gliwickiego. Zdobył uprawnienia mechanika szybowcowego i osprzętowca oraz Samolotową Licencję Zawodów.
W 1988 roku ukończył studia na Politechnice Śląskiej i uzyskał tytuł magistra inżyniera elektroniki.
31 grudnia 1993 roku instruktor sekcji szybowcowej Jacek Marszałek zakończył pracę w Aeroklubie Gliwickim[5]. Po uzyskaniu w kwietniu 1994 roku uprawnień szybowcowego pilota doświadczalnego II klasy, rozpoczął pracę w PDPSz PZL-Bielsko. W roku następnym uzyskał uprawnienia szybowcowego pilota doświadczalnego I kl.
Wykonał obloty m.in.
SZD-56 Diana-1 III prototyp
MDM-1 Fox w wersji z końcówkami skrzydeł
SZD-54 Perkoz II prototyp
Brał udział w próbach rozwojowych szybowców SZD-51 Junior, SZD-55 Promyk, SZD-56 Diana i Diana 2, SZD-59 Acro, szybowców akrobacyjnych Fox i Swift.
Do znaczących osiągnięć było przeprowadzenie prób flatterowych szybowca Diana i Perkoz, oraz korkociągi proste i odwrócone na tych typach.
W latach 1999-2000 był szefem wyszkolenia w Górskiej Szkole Szybowcowej na górze Żar. 9 listopada 1999 roku został zakwalifikowany do Szybowcowej Kadry Narodowej na rok 2000.
W roku 2001 przyjął ofertę pracy w firmie Eurolot S.A. na stanowisku pilota komunikacyjnego, posiadając od roku 2005 uprawnienia kapitana.
Do przedwczesnej śmierci zdobył pokaźne doświadczenie i dorobek:
4713 lotów na szybowcach w czasie 3477 godzin na 42 typach
9377 lotów na samolotach w czasie 6365 godzin na 23 typach
Z tego ponad 800 godzin w lotach doświadczalnych.
13 kwietnia 2013 roku podjął się badania samolotu ultralekkiego Dedal KB. Podczas badań samolot rozpadł się w powietrzu.
Został pochowany w Otwocku, na cmentarzu przy ul. Andriollego.
Upamiętnienie
Zarząd Aeroklubu Gliwickiego podjął decyzję o nadaniu od 2021 roku zawodom na celność lądowania imienia Jacka Marszałka.
Odznaki szybowcowe zdobyte przez Jacka Marszałka
Srebrna odznaka szybowcowa
Nr odznaki | Czas | Przewyższenie | Przelot | Data |
6235 | 5 h 52’ | 1325 m | 75 km | 01.07.1983 |
Złota odznaka szybowcowa
Nr odznaki | Przewyższenie | Przelot | Data |
1360 | 3160 m | 338 km | 22.04.1986 |
Złota odznaka szybowcowa z 3. diamentami
Nr odznaki AP/FAI |
Przewyższenie | Przelot powyżej 500 km |
Przelot po trasie zamkniętej 300 km |
Data |
473/5121 | 6600 m | 500,339 km | 338 km | 03.05.1988 |
Diamenty za przelot docelowy/po trasie zamkniętej 300 km
Nr rejestru | Długość przelotu | Data |
1775 | 338 km | 12.06.1983 |
Diamenty za przewyższenie 5000 m
Nr rejestru | Przewyższenie | Data |
910 | 6150 m | 03.05.1988 |
Diamenty za przelot 500 km
Nr rejestru | Długość przelotu | Data |
640 | 500,339 km | 26.05.1987 |
Źródło: Aeroklub Gliwicki; https://pl.wikipedia.org/wiki/Jacek_Marsza%C5%82ek