W dniu 7 sierpnia br. w wieku 85 lat zmarł prof. dr hab. inż. Robert Rowiński zasłużony dla polskiego lotnictwa.
Profesor Rowiński urodził się w Warszawie w dniu 18.04.1935 r. W roku 1951 po zdanych egzaminach został studentem Wydziału Lotniczego Szkoły Wawelberga i Rotwanda, która w następnym roku została włączona do Politechniki Warszawskiej. Jego kolegami byli m.in. znani później piloci tacy jak: Jerzy Popiel, Ludwik Natkaniec czy Antoni Śmigiel.
Po ukończeniu studiów ze specjalizacją „budowa płatowców”, został z nakazu pracy zatrudniony w Instytucie Lotnictwa, w Zakładzie Aerodynamiki, kierowanym przez słynnego naukowca i wszechstronnego pilota szybowcowego, samolotowego, balonowego i skoczka prof. Franciszka Janika. Zajmował się tu zagadnieniami aerodynamiki dużych prędkości. W 1969 r. uzyskał stopień doktora nauk technicznych. Promotorem był prof. Janik. W Instytucie przepracował 21 lat. Był to dla niego wspaniały okres, w którym nauczył się współpracować z ludźmi, kierować nimi, a przede wszystkim być dobrym w badaniach eksperymentalnych. Odbywał staże naukowe w tym w Delf University of Technology, w Instytucie Agrolotnictwa w Krasnodarze, Swedish University, oraz jako visiting profesor w Norwegii, Hiszpanii, Niemczech. Anglii.
W 1978 r. z Instytutu Lotnictwa został skierowany do Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie, gdzie utworzono Instytut Agrolotnictwa. Powołano go na dyrektora tego instytutu. Prowadzono w nim badania Rolniczych Statków Powietrznych, a przedkładana certyfikacja była zatwierdzana przez IBMER, dopuszczając dany typ RSP do użytkowania w rolnictwie i leśnictwie. Profesor Rowiński zajmował się m.in. fizyką ruchu i osiadania oprysku. Obok badań kształcono i szkolono na lotnisku w Kętrzynie studentów, którzy z dyplomem mgr. inż. i zdanym w GILC egzaminie, otrzymywali uprawnienia pilota zawodowego agro II klasy. Wykształcono i wyszkolono łącznie 120 studentów ART, którzy zasilili kadry agrolotników. Robert Rowiński jest również autorem książki „Polskie Agrolotnictwo” o różnych zagadnieniach technicznych i organizacyjnych tej dziedziny polskiego lotnictwa.
Prowadził równolegle działalność dydaktyczną na Wydziale Mechanicznym ART. Był prodziekanem, a przez dwie kadencje dziekanem Wydziału. Tu też zrobił habilitację i uzyskał tytuł profesora.
Lotniczo szkolił się w początku lat 50-tych w Lisich Kątach. Przez 16 lat był wiceprzewodniczącym Aeroklubu Warmińsko-Mazurskiego. W dowód uznania został Honorowym członkiem Aeroklubu RP. Przez 8 lat pełnił zaszczytną funkcję Prezesa Rady Seniorów Lotnictwa Aeroklubu Polskiego i do końca był członkiem jej prezydium. Był w tym czasie współinicjatorem przyznawania w Górskiej Szkole Szybowcowej Żar statuetki Dedala dla zasłużonych ludzi lotnictwa.
Odbywał wojskowe szkolenia w Technicznej Szkole Wojsk Lotniczych w Zamościu w Modlinie i Oleśnicy. Posiadał stopień wojskowy porucznika.
W 2008 roku został zaproszony do pracy w„Szkole Orląt” w Dęblinie, w której prowadził wykłady m.in. z aerodynamiki. Prowadził tu też prace dyplomowe absolwentów Akademii Lotniczej.
Był długoletnim członkiem Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa. Natomiast od lat 60-tych XX w. był członkiem Zespołu Pieśni i Tańca Politechniki Warszawskiej i występował w jubileuszowych koncertach w grupie „old boyów”.
Wśród szeregu wyróżnień i odznaczeń za jego pracą można wymienić:
- Srebrny Krzyż Zasługi
- Krzyż Kawalerski i Krzyż Oficerski OOP
- Błękitne Skrzydła – zespołowo dla Akademii Rolniczo-Technicznej za działalność agrolotniczą
- Błękitne Skrzydła – osobiście
- Złotą Honorową Odznaką SIMP
- Złotą Odznaką za „Zasługi dla Lotnictwa Sportowego”
- Odznakę Zasłużony dla Warszawy
- Laureat Złotej Księgi Politechniki Warszawskiej.
Godny uznania był jego szeroki zakres pracy naukowej dla lotnictwa, szczególnie agrolotnictwa, działalność dydaktyczna oraz zaangażowanie w działalność społeczną w Aeroklubie jak też dla upamiętniania historii polskiego lotnictwa i zasłużonych jego ludzi.
Pozostanie w naszej pamięci jako wzór naukowca i aktywnego działacza społecznego a jednocześnie pełnego aktywności życzliwego kolegi.
W imieniu Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa i środowiska agrolotników mgr inż. Lesław Karst.
Aeroklub Polski składa wyrazy głębokiego współczucia rodzinie i przyjaciołom profesora!
Informacja o terminie i miejscu uroczystości pogrzebowych:
Uroczystości pogrzebowe odbędą się 14 sierpnia (piątek) o godz. 11:30. Rozpoczną się one pożegnaniem w kościele pod wezwaniem Świętego Ojca Pio na ul. Rybałtów 25 w Warszawie, na Kabatach (Ursynów). Tu przewidziane są wystąpienia pożegnalne. O godz. 12:30 w tym kościele odbędzie się msza pogrzebowa, bez wystąpień.
Po mszy nastąpi przejazd na cmentarz Powązkowski Cywilny. Kondukt ruszy do grobu od bramy nr 6 na ul. Ostroroga około godziny 14:30. Przy grobie odbędzie się ostatnie pożegnania rodzinne.