W dniach 1-3 maja na lotnisku Strzyżewice w Centralnej Szkole Szybowcowej w Lesznie odbyły się 11. Ogólnopolskie Zawody Samolotowe im. Wacława Wieczorka. Zwycięzcą tegorocznych zawodów został Bolesław Radomski z Aeroklubu Pomorskiego.
Ostatnie dni kwietnia i pierwsze dni maja w Centralnej Szkole Szybowcowej w Lesznie upłynęły pod hasłem „latanie precyzyjne”. Na trening i 11. OZS im. W. Wieczorka zgłosiło się ponad 30 pilotów z całej Polski. Pojawili się też debiutanci, co jest wielce pocieszające i świadczy o tym, że sport samolotowy cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród młodzieży.
Treningi
Pierwszy dzień treningu rozpoczął się już o szóstej rano turą lądowań, w której każdy z zawodników miał do dyspozycji godzinę na doskonalenie swoich umiejętności. O godzinie 07:50 odbyła się odprawa dla grupy lecącej na trasę w pierwszej kolejności. Wieczorem kolejne serie lądowań aż do zachodu słońca i dyskusje między zawodnikami na temat swoich błędów, zawiłości trasy i analiza profilu lądowania oraz samego przyziemienia.
Kolejny dzień treningu przebiegł według podobnego planu, ale z każdą mijającą godziną coraz bardziej dawało się odczuć, że „już za chwilę” zacznie się „latanie na poważnie”, czyli po prostu sportowa, zawodnicza rywalizacja. Wieczorem odbyło się oficjalne otwarcie 11. OZS im. W. Wieczorka, a tuż po nim odprawa generalna dla wszystkich zawodników, sędziów i obsługi.
Pierwszego dnia zawodów piloci oblecieli jedynie trasę nawigacyjną RED. Spoglądając na wyniki i stosując nazewnictwo akademickie można powiedzieć, że był to wykład Profesora Janusza Darochy pod tytułem „Szanowna młodzieży, właśnie TAK należy latać precyzyjnie”. Obliczenia za zero, nawigacja 30 i obserwacja 20, co dało łącznie 50 punktów karnych. Na drugim miejscu uplasował się Bolek Radomski tracąc do lidera 10 punktów, a Krzysztof Skrętowicz znalazł się na trzeciej pozycji.
RED route
Drugi dzień sportowej rywalizacji dostarczył zdecydowanie więcej emocji, gdyż po oblocie kolejnej trasy odbyła się jeszcze konkurencja lądowań – dwa lądowania normalne i dwa znad bramki. Zwycięzcą trasy BLUE został Bolek Radomski, wyprzedzając Michała Wieczorka oraz Janusza Darochę, awansując tym samym na pierwsze miejsce w klasyfikacji ogólnej.
BLUE route
Końcowe wyniki zależały zatem już tylko od lądowań, które dla kibiców są największą atrakcją, a dla zawodników sporym stresem. By zdobywać laury, trzeba precyzyjnie wylądować, a żeby tego dokonać, pilot musi perfekcyjnie kontrolować samolot, poradzić sobie z wiatrem i opanować własne emocje. Ruch nad lotniskiem podczas tej konkurencji jest naprawdę intensywny, wymaga maksymalnej koncentracji zarówno ze strony pilotów, sędziów, jak i obsługi. W ciągu 65 minut wykonano 66 lądowań, a były to dopiero dwie serie, po których odbyły się dwie kolejne.

Jeśli ktoś nie wierzy, że w trakcie zawodów, 4 razy pod rząd można wylądować po prostu idealnie, czyli trafić w prostokąt o wymiarach 2 metry na 12 metrów, to niech żałuje, że go w Lesznie nie było… Zobaczyłby to na własne oczy. Nawiązując do wcześniejszej retoryki – Profesor Zbigniew Chrząszcz dał wykład pod tytułem „Właśnie TAK ląduje się precyzyjnie”, czterokrotnie trafiając w „zero”, czyli zdobywając zero punktów karnych.
Oficjalne wyniki
Po podsumowaniu punktów zdobytych przez zawodników we wszystkich konkurencjach sędzia główny Stanisław Cieślak ogłosił, że zwycięzcą 11. OZS im. Wacława Wieczorka w Lesznie został Bolesław Radomski (Aeroklub Pomorski, samolot C152 SP-AKP), wyprzedzając Janusza Darochę (Aeroklub Częstochowski, C152, SP-AKP) i Krzysztofa Skrętowicza (Aeroklub Częstochowski, 3Xtrim SP-YUD).

Trening i zawody w Lesznie były pierwszym spotkaniem pilotów precyzyjnych w tym sezonie. 11. OZS były kwalifikacją pilotów do Kadry Narodowej 2017 oraz jednym z etapów cyklu przygotowań do imprez międzynarodowych.
Źródło: samolotowa.pl