• FAI
  • MSiT
GLLOB AP GOBLL APCSS CSSGSSGSSAeropartner Aeropartner
No Result
View All Result
GLLOB AP
Aeroklub Polski
  • Dyscypliny
    • Komisje Specjalnościowe FAI
      • General Air Sport Commission (CASI)
      • Aerobatics Commission (CIVA)
      • Aeromodelling Commission (CIAM)
      • Amateur-Built & Experimental Aircraft Commission (CIACA)
      • Astronautic Records Commission (ICARE)
      • Ballooning Commission (CIA)
      • General Aviation Commission (GAC)
      • International Gliding Commission
      • Hang Gliding and Paragliding Commission
      • Microlight and Paramotor Commission (CIMA)
      • Parachuting Commission (IPC)
      • Rotorcraft Commission (CIG)
      • Environmental Commission (EnvC)
      • Medico-physiological Commission (CIMP)
    • Akrobacja
    • Balony
    • Lotnie i paralotnie
    • Mikroloty
    • Modelarstwo
    • Samoloty
    • Spadochrony
    • Szybowce
    • Śmigłowce
  • Aeroklub Polski
    • Biuro AP
    • O Aeroklubie Polskim
      • Misja AP
      • Historia AP
    • Struktura AP
      • Kongres AP
        • Uchwały Walnych Zgromadzeń/Kongresów
      • Zarząd AP
      • Komisja Rewizyjna AP
        • Skład Komisji Rewizyjnej AP
      • Rada Seniorów Lotnictwa
    • OPP
    • Materiały do pobrania
  • Działalność sportowa
    • Licencje
      • Licencje sportowe
      • Licencje klubów sportowych
      • FAI Sporting Licence
      • Licencje trenerów sportowych
      • Karty IPPI
    • Nasi mistrzowie
    • Kadra Narodowa
    • Kadra współpracująca
    • Kalendarz wydarzeń
    • Wydarzenia FAI
    • Akcje szkoleniowe z dotacją MSiT
  • Działalność lotnicza
    • Szkolenia lotnicze
    • Lotniska
  • Kontakt
Aeroklub Polski
  • Dyscypliny
    • Komisje Specjalnościowe FAI
      • General Air Sport Commission (CASI)
      • Aerobatics Commission (CIVA)
      • Aeromodelling Commission (CIAM)
      • Amateur-Built & Experimental Aircraft Commission (CIACA)
      • Astronautic Records Commission (ICARE)
      • Ballooning Commission (CIA)
      • General Aviation Commission (GAC)
      • International Gliding Commission
      • Hang Gliding and Paragliding Commission
      • Microlight and Paramotor Commission (CIMA)
      • Parachuting Commission (IPC)
      • Rotorcraft Commission (CIG)
      • Environmental Commission (EnvC)
      • Medico-physiological Commission (CIMP)
    • Akrobacja
    • Balony
    • Lotnie i paralotnie
    • Mikroloty
    • Modelarstwo
    • Samoloty
    • Spadochrony
    • Szybowce
    • Śmigłowce
  • Aeroklub Polski
    • Biuro AP
    • O Aeroklubie Polskim
      • Misja AP
      • Historia AP
    • Struktura AP
      • Kongres AP
        • Uchwały Walnych Zgromadzeń/Kongresów
      • Zarząd AP
      • Komisja Rewizyjna AP
        • Skład Komisji Rewizyjnej AP
      • Rada Seniorów Lotnictwa
    • OPP
    • Materiały do pobrania
  • Działalność sportowa
    • Licencje
      • Licencje sportowe
      • Licencje klubów sportowych
      • FAI Sporting Licence
      • Licencje trenerów sportowych
      • Karty IPPI
    • Nasi mistrzowie
    • Kadra Narodowa
    • Kadra współpracująca
    • Kalendarz wydarzeń
    • Wydarzenia FAI
    • Akcje szkoleniowe z dotacją MSiT
  • Działalność lotnicza
    • Szkolenia lotnicze
    • Lotniska
  • Kontakt
Aeroklub Polski

Polacy najlepsi na Mistrzostwach Świata w Lataniu Precyzyjnym!

28/07/2015
in Aktualności, Działalność sportowa, Ważne informacje

Dominacja Samolotowej Reprezentacji Polski trwa w najlepsze. Po Mistrzostwach Świata w Niemieckim Bautzen w 2013 roku, gdzie indywidualnie i drużynowo zdobyliśmy najwyższe stopnie podium, apetyty były spore, a oczekiwania fanów i samych zawodników olbrzymie.

 

Nie zawiedliśmy się! W duńskim Skive w klasyfikacji drużynowej po raz kolejny „oblecieliśmy” konkurencję. Drużyna w składzie Marcin Skalik, Bolesław Radomski
i Michał Wieczorek z liczbą zaledwie 434 punktów karnych wyprzedziła reprezentacje czeską i francuską. Co ważne przewaga nad drugą i trzecią drużyną wynosiła odpowiednio ponad 340 i blisko 500 punktów karnych – mówiąc wprost to całkowita „deklasacja”.

W klasyfikacji indywidualnej niedosyt jest zaledwie minimalny. Broniący tytułu Mistrza Świata z 2013 roku Bolesław Radomski tym razem dał się zbić z pierwszego miejsca podium na trzecie, ale konkurencje nawigacyjne, obliczeniówki i celne lądowania świetnie wykonał Marcin Skalik zostając Vicemistrzem Świata. Ostatecznie rywalizację wygrał Francuz Vadon Damien z przewagą zaledwie… dwóch (!) punktów nad Skalikiem i siedmiu nad Radomskim. Nerwowa atmosfera przed ostatnimi konkurencjami dawała się we znaki, bo Polacy dominowali od samego początku trwania zawodów. Bolesław Radomski, Krzysztof Wieczorek i Janusz Darocha byli JEDYNYMI pilotami wśród 72 zawodników, którzy zaliczyli tak zwane „zera”, czyli zero punktów karnych w danej kategorii zawodów. Warto jeszcze zaznaczyć, że choć indywidualny tytuł mistrzowski nam umknął, to w pierwszej dziesiątce zawodów było aż sześciu Polaków!

Ogromnie cieszy także brązowy medal w drużynowej konkurencji na celność lądowania – indywidualnie w tej kategorii najlepszy z Polaków, Krzysztof Skrętowicz, był trzeci. W ostatniej osobno liczonej kategorii „Navigation Trophy” Polacy znów zdeklasowali rywali. Indywidualnie wygrał Marcin Skalik, a w dziesiątce zmieściło się łącznie siedmiu naszych zawodników!

Warto przypomnieć, że polscy piloci są nieprzerwanie w czołówce światowej od kilkudziesięciu lat. Ich dominacja jest bezprecedensowa jak w żadnym innym sporcie. Polacy byli Indywidualnymi Mistrzami Świata w Lataniu Precyzyjnym CZTERNASTOKROTNIE, co biorąc pod uwagę 22 dotychczas rozegrane zawody rangi światowej jest wynikiem nie do pobicia.

Występy i sukcesy polskich pilotów podczas Mistrzostw w Danii nie byłyby możliwe, gdyby nie wsparcie naszych Partnerów. Słowa podziękowania za wkład w prezentowanie polskiej jakości lotniczej na arenie międzynarodowej kierujemy do: Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Air Sports Promotion oraz Wirtualnej Polski.

logo_PAZPlogo-Air Sportsphoto

 

OFICJALNE WYNIKI XXII MISTRZOSTW ŚWIATA
W LATANIU PRECYZYJNYM
SKIVE, DANIA, 2015

KOŃCOWA KLASYFIKACJA INDYWIDUALNA

1. Vadon Damien FRA 121 pkt
2. Skalik Marcin          POL 123 pkt
3. Radomski Bolesław         POL 128 pkt
4. Wieczorek Michał POL 183 pkt
5. Skrętowicz Krzysztof       POL 184 pkt
6. Wieczorek Krzysztof POL 192 pkt
7. Verbancic Robert SLO 225 pkt
8. Hajek Lubos CZE 244 pkt
9. Rajdl Tomas CZE 248 pkt
10. Chrząszcz Zbigniew POL 272 pkt

(sklasyfikowano 72 zawodników)

 

1. POLSKA
Skalik Marcin
Radomski Bolesław
Wieczorek Michał
2. CZECHY
Hajek Lubos
Rajdl Tomas
Cerny David
3. FRANCJA
Vadon Damien
Bats Patrick
Richard Sébastien

(sklasyfikowano 13 drużyn)

 

OFICJALNA INDYWIDUALNA KLASYFIKACJA LĄDOWAŃ

1. Halinen Mauri FIN 18 pkt
2. Rajdl Tomas CZE 21 pkt
3. Skrętowicz Krzysztof POL 22 pkt

(sklasyfikowano 72 zawodników)

 

OFICJALNA KLASYFIKACJA LĄDOWAŃ DRUŻYNOWO

1. CZECHY
Rajdl Tomas
Cerny David
Jakes Jiri
2. FRANCJA
Vadon Damien
Bats Patrick
Richard Sebastien
3. POLSKA
Wieczorek Michał
Skalik Marcin
Radomski Bolesław

(sklasyfikowano 13 drużyn)

 

OFICJALNA INDYWIDUALNA KLASYFIKACJA „NAVIGATION TROPHY”

1. Skalik Marcin POL 45 pkt
2. Radomski Bolesław POL 56 pkt
3. Vadon Damien FRA 78 pkt
4. Wieczorek Krzysztof POL 78 pkt
5. Wieczorek Michał POL 81 pkt
6. Hajek Lubos CZE 82 pkt
7. Skrętowicz Krzysztof POL 102 pkt
8. Chrząszcz Zbigniew POL 126 pkt
9. Verbancic Robert SLO 128 pkt
10. Darocha Janusz POL 162 pkt

 

O CO W TYM WSZYSTKIM CHODZI?

 

Latanie precyzyjne to unikatowa mieszanka sportowa, w której przecinają się wiedza, umiejętności obliczeniowe, umiejętności pilotażowe, spostrzegawczość, podzielność uwagi i punktualność, a także perfekcja w precyzyjnych lądowaniach na celność.

 

Zawody rozpoczynają się od tak zwanej konkurencji obliczeniowej, w trakcie której uczestnicy Mistrzostw muszą dokładnie obliczyć przebieg trasy nawigacyjnej      w oparciu o dane odległościowe oraz kierunek i siłę wiatru. Obliczenie kursu, prędkości oraz poprawki na wiatr (tak, aby podmuchy nie wyniosły samolotu poza zadaną trasę) są kluczowe dla prawidłowego przebiegu dalszych konkurencji i niezwykle skomplikowane.

 

Na pokład samolotu zawodnicy zabierają mapy z rozpisaną trasą, stopery oraz zestaw zdjęć od jury zawodów. Na zdjęciach mają zaznaczone różnego typu obiekty (drzewa, budynki, skrzyżowania oraz wyłożone przez sędziów znaki), które muszą zlokalizować na trasie. Nie mogą przy tym zapomnieć, że w kolejnych punktach pomiaru czasu w czasie lotu powinni znaleźć się o zadeklarowanej godzinie – z dokładnością co do sekundy! W samolotach mają dodatkowo zainstalowane elektroniczne loggery, które śledzą przebieg trasy oraz utrzymanie prawidłowej wysokości lotu. Pilnowanie czasu, prędkości przy jednoczesnym pilotowaniu, kontrolowaniu przyrządów i odszukiwaniu znaków i obiektów na ziemi wymaga od pilotów gigantycznej koncentracji i wszechstronnych umiejętności.

Po zakończeniu trasy piloci wracają na lotnisko bazowe i niemal z marszu rozpoczynają konkurencję na celność lądowania. W wyznaczonej strefie o szerokości kilkunastu metrów i długości kilkudziesięciu metrów muszą trafić kołami podwozia w tak zwaną „strefę zerową”, co pozwala uniknąć naliczenia punktów karnych. Sędziowie przyznają je za lądowanie za lub przed strefą zerową. Obowiązuje tu zasada znana z wojskowych lotniskowców. Lepiej jest „przestrzelić” wyznaczony punkt przyziemienia (mniej punktów karnych), niż być za nisko i uderzyć w rufę okrętu. Za zbyt wczesne przyziemienie jury przyznaje więcej punktów karnych. Lądowania odbywają się także w różnych konfiguracjach (z wysuniętymi klapami i bez nich), oraz znad tzw. bramki.

GRATULUJEMY POLSKIM PILOTOM!

 

e3dd24297b9f5148f6df27cff1569816_f208
źródło: samolotowa.pl

Podaruj 1%

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Aktualności

Międzynarodowe Zawody Modeli Latających na Uwięzi w Wierzawicach

13/06/2025

Wernisaż wystawy „II Wszechpolski Konkurs Szybowcowy na Oksywiu (1925)” i konferencja na 100-lecie drugiego konkursu szybowcowego

11/06/2025

„Nasze włoskie latanie” – 10 lat projektu, który daje skrzydła osobom z niepełnosprawnościami

10/06/2025
No Result
View All Result
  • Home
  • Aeroklub Polski
  • Działalność sportowa
  • Działalność lotnicza
  • Kontakt

© 1999-2025 Aeroklub Polski. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Polityka prywatności. Wsparcie Creoz Studio.

  • Dyscypliny
    • Komisje Specjalnościowe FAI
      • General Air Sport Commission (CASI)
      • Aerobatics Commission (CIVA)
      • Aeromodelling Commission (CIAM)
      • Amateur-Built & Experimental Aircraft Commission (CIACA)
      • Astronautic Records Commission (ICARE)
      • Ballooning Commission (CIA)
      • General Aviation Commission (GAC)
      • International Gliding Commission
      • Hang Gliding and Paragliding Commission
      • Microlight and Paramotor Commission (CIMA)
      • Parachuting Commission (IPC)
      • Rotorcraft Commission (CIG)
      • Environmental Commission (EnvC)
      • Medico-physiological Commission (CIMP)
    • Akrobacja
    • Balony
    • Lotnie i paralotnie
    • Mikroloty
    • Modelarstwo
    • Samoloty
    • Spadochrony
    • Szybowce
    • Śmigłowce
  • Aeroklub Polski
    • Biuro AP
    • O Aeroklubie Polskim
      • Misja AP
      • Historia AP
    • Struktura AP
      • Kongres AP
      • Zarząd AP
      • Komisja Rewizyjna AP
      • Rada Seniorów Lotnictwa
    • OPP
    • Materiały do pobrania
  • Działalność sportowa
    • Licencje
      • Licencje sportowe
      • Licencje klubów sportowych
      • FAI Sporting Licence
      • Licencje trenerów sportowych
      • Karty IPPI
    • Nasi mistrzowie
    • Kadra Narodowa
    • Kadra współpracująca
    • Kalendarz wydarzeń
    • Wydarzenia FAI
    • Akcje szkoleniowe z dotacją MSiT
  • Działalność lotnicza
    • Szkolenia lotnicze
    • Lotniska
  • Kontakt
No Result
View All Result

Aeroklub Polski. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Polityka prywatności. Wsparcie Creoz Studio.