• FAI
  • MSiT
GLLOB AP GOBLL APCSS CSSGSSGSSAeropartner Aeropartner
No Result
View All Result
GLLOB AP
Aeroklub Polski logo
  • Dyscypliny
    • Komisje Specjalnościowe FAI
      • General Air Sport Commission (CASI)
      • Aerobatics Commission (CIVA)
      • Aeromodelling Commission (CIAM)
      • Amateur-Built & Experimental Aircraft Commission (CIACA)
      • Astronautic Records Commission (ICARE)
      • Ballooning Commission (CIA)
      • General Aviation Commission (GAC)
      • International Gliding Commission
      • Hang Gliding and Paragliding Commission
      • Microlight and Paramotor Commission (CIMA)
      • Parachuting Commission (IPC)
      • Rotorcraft Commission (CIG)
      • Environmental Commission (EnvC)
      • Medico-physiological Commission (CIMP)
    • Akrobacja
    • Balony
    • Lotnie i paralotnie
    • Mikroloty
    • Modelarstwo
    • Samoloty
    • Spadochrony
    • Szybowce
    • Śmigłowce
  • Aeroklub Polski
    • Biuro AP
    • O Aeroklubie Polskim
      • Misja AP
      • Historia AP
    • Struktura AP
      • Kongres AP
        • Uchwały Walnych Zgromadzeń/Kongresów
      • Zarząd AP
      • Komisja Rewizyjna AP
        • Skład Komisji Rewizyjnej AP
      • Rada Seniorów Lotnictwa
    • OPP
    • Media o nas
    • Materiały do pobrania
  • Działalność sportowa
    • Licencje
      • Licencje sportowe
      • Licencje klubów sportowych
      • FAI Sporting Licence
      • Licencje trenerów sportowych
      • Karty IPPI
    • Nasi mistrzowie
    • Kadra Narodowa
    • Kadra współpracująca
    • Kalendarz wydarzeń
    • Wydarzenia FAI
    • Akcje szkoleniowe z dotacją MSiT
  • Działalność lotnicza
    • Szkolenia lotnicze
    • Lotniska
  • Kontakt
Aeroklub Polski
  • Dyscypliny
    • Komisje Specjalnościowe FAI
      • General Air Sport Commission (CASI)
      • Aerobatics Commission (CIVA)
      • Aeromodelling Commission (CIAM)
      • Amateur-Built & Experimental Aircraft Commission (CIACA)
      • Astronautic Records Commission (ICARE)
      • Ballooning Commission (CIA)
      • General Aviation Commission (GAC)
      • International Gliding Commission
      • Hang Gliding and Paragliding Commission
      • Microlight and Paramotor Commission (CIMA)
      • Parachuting Commission (IPC)
      • Rotorcraft Commission (CIG)
      • Environmental Commission (EnvC)
      • Medico-physiological Commission (CIMP)
    • Akrobacja
    • Balony
    • Lotnie i paralotnie
    • Mikroloty
    • Modelarstwo
    • Samoloty
    • Spadochrony
    • Szybowce
    • Śmigłowce
  • Aeroklub Polski
    • Biuro AP
    • O Aeroklubie Polskim
      • Misja AP
      • Historia AP
    • Struktura AP
      • Kongres AP
        • Uchwały Walnych Zgromadzeń/Kongresów
      • Zarząd AP
      • Komisja Rewizyjna AP
        • Skład Komisji Rewizyjnej AP
      • Rada Seniorów Lotnictwa
    • OPP
    • Media o nas
    • Materiały do pobrania
  • Działalność sportowa
    • Licencje
      • Licencje sportowe
      • Licencje klubów sportowych
      • FAI Sporting Licence
      • Licencje trenerów sportowych
      • Karty IPPI
    • Nasi mistrzowie
    • Kadra Narodowa
    • Kadra współpracująca
    • Kalendarz wydarzeń
    • Wydarzenia FAI
    • Akcje szkoleniowe z dotacją MSiT
  • Działalność lotnicza
    • Szkolenia lotnicze
    • Lotniska
  • Kontakt
Aeroklub Polski

Sprawozdanie z plenarnego posiedzenia Międzynarodowej Komisji Szybowcowej FAI w Luksemburgu

11/03/2016
w Aktualności, Działalność sportowa, Ważne informacje

W dniach 26-27 lutego 2016 roku w Luksemburgu odbyło się posiedzenie Międzynarodowej Komisji Szybowcowej FAI (IGC) – najwyższej władzy regulującej sport szybowcowy na świecie.

 

W ciągu dwóch dni obrad IGC zajmowała się kilkudziesięcioma sprawami, z których poniższe wydają się być szczególnie ważne.

IGC przyznała Aeroklubowi Polskiemu wraz z Aeroklubem Stalowowolskim prawo organizacji Szybowcowych Mistrzostw Europy w 2019 roku. Mistrzostwa odbędą się w klasach 18-metrowej, otwartej i wielomiejscowej (20-metrowej).

IGC przyjęła także rezygnację Aeroklubu Polskiego i CSS w Lesznie z organizacji Szybowcowych Mistrzostw Świata w klasie 13,5-metrowej. Decyzja o rezygnacji, podjęta w ostatniej chwili już podczas obrad, podyktowana była ogólną trudną sytuacją CSS a także niepewnym kształtem klasy w jakiej mają się rozegrać planowane mistrzostwa. IGC poszukuje obecnie kandydatów do organizacji tej imprezy.

Bez kontrowersji i przy ogólnej akceptacji przyjęta została polska propozycja dotycząca uproszczenia formuły obliczania Team Cupu. Zmiana spowoduje, że wyniki drużynowe lepiej odzwierciedlają osiągnięcia indywidualne członków reprezentacji danego kraju.
Kolejną zmianą regulaminową była sprawa zwiększenia masy startowej (MTOM) dla szybowców w klasie 20-metrowej wielomiejscowej, która to klasa borykała się dotychczas z limitem 750 kg, niewystarczającym najnowszym zmotoryzowanym konstrukcjom. Po krótkiej dyskusji IGC podjęła decyzję o zwiększeniu MTOM w tej klasie do 800 kg.

Patrick Pauwels delegat z Belgii pełniący jednocześnie funkcję łącznika IGC z Europejską Unią Szybowcową (EGU) podzielił się z zebranymi bardzo dobrą wiadomością. W wyniku przeglądu funkcjonowania tzw. Basic Regulation i całego systemu europejskiego prawa lotniczego dostaliśmy szansę, jedną na dekadę, żeby znacząco zmodyfikować system w jakim obecnie funkcjonujemy. Planowane jest stworzenie Gliding Rulebook, która będzie zawierać wszystkie przepisy europejskie regulujące szybownictwo. Przepisy te mają być przejrzane i poprawione przez ekspertów reprezentujących szybownictwo (np. z EGU), a niektóre z nich usunięte lub napisane w nowej wersji. Oczywiście Rulebook będzie tylko wyciągiem z rozporządzeń WE, które będą musiały być odpowiednio znowelizowane, ale to jest już techniczna strona tej legislacji.

Bardzo ciekawa stała się sprawa klasy 13,5 metra, wobec której są poważne plany jej zmotoryzowania. IGC podjęła decyzję, że na kolejnych mistrzostwach w tej klasie wymagane będzie posiadanie napędu przez wszystkie uczestniczące szybowce. Ma to związek z zasadniczą zmianą prawa europejskiego w zakresie wyłączeń spod nadzoru EASA’y. Przepisy wyłączające szybowce ultralekkie spod jurysdykcji EASA’y mają być zmodyfikowane. I tak: szybowiec UL będzie teraz miał 250 kg MTOM, a motoszybowiec UL 300 kg – zmiana jest zasadnicza, bo kryterium selekcji ma być MTOM, a nie masa pustego szybowca, jak jest to obecnie. To jednak nie wszystko. Najciekawsza jest opcja elektrycznego zasilania, która pozwala na dodatkowe 50 kg (na akumulatory)! W ten sposób elektrycznie zasilany motoszybowiec może ważyć nawet 350 kg. Wydaje się to być doskonałym katalizatorem technicznego rozwoju szybownictwa i przełamaniu monopolu producentów szybowców certyfikowanych.

Podsumowując, ostatnie plenum IGC przyniosło wiele korzystnych rozstrzygnięć, na których powinno skorzystać również polskie szybownictwo.

Artur Rutkowski, delegat AP do IGC (Międzynarodowej Komisji Szybowcowej FAI)

Tagi: aeroklub polskifaiigckomisja szybowcowa fai
Podaruj 1%

Aktualności

Polak Modelarskim Wicemistrzem Świata Juniorów!

26/03/2023
Szkolenie sędziów CIVA w Toruniu

Szkolenie sędziów CIVA w Toruniu/Training of CIVA judges in Toruń

26/03/2023

Konkurs Young Artists Contest 2023 wkracza w kolejną fazę! Prace młodych polskich artystów są w drodze na światowy finał!

18/03/2023
No Result
View All Result
  • Home
  • Aeroklub Polski
  • Działalność sportowa
  • Działalność lotnicza
  • Kontakt

© 1999-2023 Aeroklub Polski. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Polityka prywatności. Wsparcie Creoz Studio.

  • Dyscypliny
    • Komisje Specjalnościowe FAI
      • General Air Sport Commission (CASI)
      • Aerobatics Commission (CIVA)
      • Aeromodelling Commission (CIAM)
      • Amateur-Built & Experimental Aircraft Commission (CIACA)
      • Astronautic Records Commission (ICARE)
      • Ballooning Commission (CIA)
      • General Aviation Commission (GAC)
      • International Gliding Commission
      • Hang Gliding and Paragliding Commission
      • Microlight and Paramotor Commission (CIMA)
      • Parachuting Commission (IPC)
      • Rotorcraft Commission (CIG)
      • Environmental Commission (EnvC)
      • Medico-physiological Commission (CIMP)
    • Akrobacja
    • Balony
    • Lotnie i paralotnie
    • Mikroloty
    • Modelarstwo
    • Samoloty
    • Spadochrony
    • Szybowce
    • Śmigłowce
  • Aeroklub Polski
    • Biuro AP
    • O Aeroklubie Polskim
      • Misja AP
      • Historia AP
    • Struktura AP
      • Kongres AP
      • Zarząd AP
      • Komisja Rewizyjna AP
      • Rada Seniorów Lotnictwa
    • OPP
    • Media o nas
    • Materiały do pobrania
  • Działalność sportowa
    • Licencje
      • Licencje sportowe
      • Licencje klubów sportowych
      • FAI Sporting Licence
      • Licencje trenerów sportowych
      • Karty IPPI
    • Nasi mistrzowie
    • Kadra Narodowa
    • Kadra współpracująca
    • Kalendarz wydarzeń
    • Wydarzenia FAI
    • Akcje szkoleniowe z dotacją MSiT
  • Działalność lotnicza
    • Szkolenia lotnicze
    • Lotniska
  • Kontakt
No Result
View All Result

Aeroklub Polski. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Polityka prywatności. Wsparcie Creoz Studio.