• FAI
  • MSiT
GLLOB AP GOBLL APCSS CSSGSSGSSAeropartner Aeropartner
No Result
View All Result
GLLOB AP
Aeroklub Polski logo
  • Dyscypliny
    • Komisje Specjalnościowe FAI
      • General Air Sport Commission (CASI)
      • Aerobatics Commission (CIVA)
      • Aeromodelling Commission (CIAM)
      • Amateur-Built & Experimental Aircraft Commission (CIACA)
      • Astronautic Records Commission (ICARE)
      • Ballooning Commission (CIA)
      • General Aviation Commission (GAC)
      • International Gliding Commission
      • Hang Gliding and Paragliding Commission
      • Microlight and Paramotor Commission (CIMA)
      • Parachuting Commission (IPC)
      • Rotorcraft Commission (CIG)
      • Environmental Commission (EnvC)
      • Medico-physiological Commission (CIMP)
    • Akrobacja
    • Balony
    • Lotnie i paralotnie
    • Mikroloty
    • Modelarstwo
    • Samoloty
    • Spadochrony
    • Szybowce
    • Śmigłowce
  • Aeroklub Polski
    • Biuro AP
    • O Aeroklubie Polskim
      • Misja AP
      • Historia AP
    • Struktura AP
      • Kongres AP
        • Uchwały Walnych Zgromadzeń/Kongresów
      • Zarząd AP
      • Komisja Rewizyjna AP
        • Skład Komisji Rewizyjnej AP
      • Rada Seniorów Lotnictwa
    • OPP
    • Media o nas
    • Materiały do pobrania
  • Działalność sportowa
    • Licencje
      • Licencje sportowe
      • Licencje klubów sportowych
      • FAI Sporting Licence
      • Licencje trenerów sportowych
      • Licencje skoczków spadochronowych
      • Karty IPPI
    • Nasi mistrzowie
    • Kadra Narodowa
    • Kadra współpracująca
    • Kalendarz wydarzeń
    • Wydarzenia FAI
    • Akcje szkoleniowe z dotacją MKDNiS
  • Działalność lotnicza
    • Szkolenia lotnicze
    • Lotniska
  • Kontakt
Aeroklub Polski
  • Dyscypliny
    • Komisje Specjalnościowe FAI
      • General Air Sport Commission (CASI)
      • Aerobatics Commission (CIVA)
      • Aeromodelling Commission (CIAM)
      • Amateur-Built & Experimental Aircraft Commission (CIACA)
      • Astronautic Records Commission (ICARE)
      • Ballooning Commission (CIA)
      • General Aviation Commission (GAC)
      • International Gliding Commission
      • Hang Gliding and Paragliding Commission
      • Microlight and Paramotor Commission (CIMA)
      • Parachuting Commission (IPC)
      • Rotorcraft Commission (CIG)
      • Environmental Commission (EnvC)
      • Medico-physiological Commission (CIMP)
    • Akrobacja
    • Balony
    • Lotnie i paralotnie
    • Mikroloty
    • Modelarstwo
    • Samoloty
    • Spadochrony
    • Szybowce
    • Śmigłowce
  • Aeroklub Polski
    • Biuro AP
    • O Aeroklubie Polskim
      • Misja AP
      • Historia AP
    • Struktura AP
      • Kongres AP
        • Uchwały Walnych Zgromadzeń/Kongresów
      • Zarząd AP
      • Komisja Rewizyjna AP
        • Skład Komisji Rewizyjnej AP
      • Rada Seniorów Lotnictwa
    • OPP
    • Media o nas
    • Materiały do pobrania
  • Działalność sportowa
    • Licencje
      • Licencje sportowe
      • Licencje klubów sportowych
      • FAI Sporting Licence
      • Licencje trenerów sportowych
      • Licencje skoczków spadochronowych
      • Karty IPPI
    • Nasi mistrzowie
    • Kadra Narodowa
    • Kadra współpracująca
    • Kalendarz wydarzeń
    • Wydarzenia FAI
    • Akcje szkoleniowe z dotacją MKDNiS
  • Działalność lotnicza
    • Szkolenia lotnicze
    • Lotniska
  • Kontakt
Aeroklub Polski

SZWEDZI TESTUJĄ DRONY Z DEFIBRYLATORAMI

06/07/2017
w Aktualności, Działalność lotnicza, Ważne informacje

 

 

 

 

Dron do przenoszenia defibrylatora nie jest specjalnie innowacyjnym wynalazkiem, bo tego typu pomysły pojawiły się już kilka lat temu. Jeden z nich, był pomysłem zrealizowanym przez 23-letniego wówczas belga Aleca Momonta (zapewne skojarzycie go oglądając film poniżej).

Hexacopter z trzemia ramionami i silnikami w układzie coaxialnym (współosiowym) był gotowym do zastosowania dronem z wbudowanym defibrylatorem. Jego cena wynosiła ok. 15.000 EUR i chyba nie była to cena wysoka jak za sprzęt, który miał ratować życie. Mimo wszystko minęło ponad 2,5 roku od tamtego „newsa” a latających defibrylatorów wciąż próżno szukać na ulicach miast w jakimkolwiek państwie w Europie czy poza starym kontynentem.

Teraz temat dronów ratowniczych z defibrylatorami wraca dzięki Szwedom z Centre for Resuscitation Sciencew Karolinska Institutet i Stockholm South General (Söder) Hospital. Specjalnie przystosowany do testów dron z defibrylatorem został opracowany i dostarczony przez firmę FlyPulse AB z Trollhättan. To sporych rozmiarów oktokopter (ośmiosilnikowiec) o wadze 5.7kg i maksymalnej prędkośli lotu w poziomie 75km/h.

FlyPulse AB - dron z defibrylatorem

Do drona został przymocowany defibrylator (AED) o masie 763g. Dron odbierał sygnał alarmowy wraz z koordynatami GPS poprzez sieć telefonii komórkowej i był nadzorowany przez dwóch operatorów, którzy dzięki sieci 3G i telemetrii 433MHz koordynowali trasę lotu i aktualną pozycję drona. Poza tym cały lot odbywał się automatycznie – od startu po końcowe lądowanie.

FlyPulse AB - dron z defibrylatorem

Dron był wysyłany automatycznie po alarmowym zgłoszeniu w miejsca położone maksymalnie 10km od miejsca jego stacjonowania, w których w latach 2006 – 2013 były zgłaszanie przypadki zatrzymania krążenia. Celem tego działania było zmierzenie czasu dostarczenia defibrylatora dronem w te konkretne miejsca i porównanie z czasem dojazdu karetki, który jest już znany (archiwa z dokładnymi czasami przejazdów karetek w tych latach).

FlyPulse AB - dron z defibrylatoremBadacze musieli postarać się o zgody od Szwedzkiej Agencji Transportu oraz Szwedzkiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego na loty daleko poza zasięg wzroku, ale nie było z tym większego problemu. Dla testów wykonano 18 takich lotów w ciągu 72 godzin. Od momentu otrzymania sygnału alarmowego do startu drona mijało zaledwie 3 sekundy.  Jak się okazało średnie czasy dostarczenia latającego defibrylatora z bazy do miejsc, w których był potrzebny wyniósł 5 minut , natomiast średnie czasy dojazdu karetek to 22 minuty – łatwo policzyć, że to ponad 4 razy dłużej.

Warte wspomniania jest, iż każda minuta dla osoby, u której ustało krążenie, bez zastosowanej resuscytacji i defibrylacji zmniejsza jej szanse na przeżycie o 10%. Jednocześnie zastosowanie defibrylacji w ciągu 5 minut po wystąpieniu zawału przywraca do życia około 70% pacjentów.

Teraz badacze wraz ze służbami ratowniczymi zamierzają przetestować drona do udzielania pierwszej pomocy w realnych warunkach, ale różni eksperci z dziedziny medycyny wciąż z dużym dystansem podchodzą do tego typu rozwiązań.

Problem polega na tym, że defibrylator musi zostać na miejscu zdarzenia obsłużony przez osobę, która może nie mieć pojęcia na temat jego obsługi. Z tego powodu czas dostarczenia sprzętu na miejsce to jedno, a czas jego użycia – to całkiem inna sprawa.

Testy drona zostały sfinansowane ze szwedzkiego rządowego funduszu na innowacje (Stockholm County Council Innovation Fund).

Źródła: 

  • http://ki.se/en/news/drones-can-increase-survival-from-cardiac-arrest
  • http://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2631520
  • https://twitter.com/smslivraddare
  • http://newatlas.com/drone-cardiac-arrest-emergency-services/50027/
  • http://swiatdronow.pl
Podaruj 1%

Aktualności

Odliczamy czas do VIII Otwartych Motoparalotniowych Slalomowych Mistrzostw Polski w Przykonie

28/06/2022
materiały prasowe

Aeroklub Polski & Warter Aviation – współpraca najwyższych lotów

28/06/2022

Za nami 41. Ogólnopolskie Zawody Samolotowe im. Zdzisława Dudzika

26/06/2022
No Result
View All Result
  • Home
  • Aeroklub Polski
  • Działalność sportowa
  • Działalność lotnicza
  • Kontakt

© 1999-2022 Aeroklub Polski. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Polityka prywatności. Wsparcie Creoz Studio.

  • Dyscypliny
    • Komisje Specjalnościowe FAI
      • General Air Sport Commission (CASI)
      • Aerobatics Commission (CIVA)
      • Aeromodelling Commission (CIAM)
      • Amateur-Built & Experimental Aircraft Commission (CIACA)
      • Astronautic Records Commission (ICARE)
      • Ballooning Commission (CIA)
      • General Aviation Commission (GAC)
      • International Gliding Commission
      • Hang Gliding and Paragliding Commission
      • Microlight and Paramotor Commission (CIMA)
      • Parachuting Commission (IPC)
      • Rotorcraft Commission (CIG)
      • Environmental Commission (EnvC)
      • Medico-physiological Commission (CIMP)
    • Akrobacja
    • Balony
    • Lotnie i paralotnie
    • Mikroloty
    • Modelarstwo
    • Samoloty
    • Spadochrony
    • Szybowce
    • Śmigłowce
  • Aeroklub Polski
    • Biuro AP
    • O Aeroklubie Polskim
      • Misja AP
      • Historia AP
    • Struktura AP
      • Kongres AP
      • Zarząd AP
      • Komisja Rewizyjna AP
      • Rada Seniorów Lotnictwa
    • OPP
    • Media o nas
    • Materiały do pobrania
  • Działalność sportowa
    • Licencje
      • Licencje sportowe
      • Licencje klubów sportowych
      • FAI Sporting Licence
      • Licencje trenerów sportowych
      • Licencje skoczków spadochronowych
      • Karty IPPI
    • Nasi mistrzowie
    • Kadra Narodowa
    • Kadra współpracująca
    • Kalendarz wydarzeń
    • Wydarzenia FAI
    • Akcje szkoleniowe z dotacją MKDNiS
  • Działalność lotnicza
    • Szkolenia lotnicze
    • Lotniska
  • Kontakt
No Result
View All Result

Aeroklub Polski. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Polityka prywatności. Wsparcie Creoz Studio.